„Szeressétek a gyermekeiteket, amennyire csak tudjátok, és adjátok meg nekik azt az érzést, hogy önmagukért szeretitek őket, és nem azért, ami válhatna belőlük.
Szeressétek mélységesen őket, és adjátok meg nekik az érzést, hogy olyannak fogadjátok el őket, amilyenek.”
/Osho/
Mit tehet a szülő, hogy segítse gyermeke kreativitását?
„Játszani, játszani, játszani.
Együtt, velünk szülőkkel, szabadon a földön ülve, erdőben sétálva, játszótéren, gyerekfoglalkozáson. Méltányoljuk a gyermekünk ötleteit és erőfeszítéseit. Óvakodjunk a minősítésektől, hagyjuk, hogy a játék önmagáért való legyen. Rajzoljunk, fessünk, gyurmázunk. Vigyük el gyermekünket gyermekprogramokra, foglalkozásokra.
A fizikai jelenlét azonban önmagában még nem elég. Ami nagyon fontos: mutassunk példát. Álljunk be mi is a játékba, és arra az időre feledkezzünk meg fontos felnőtt dolgainkról. Változzunk mi is fává, vagy ugráljunk, mint a verebek. A lényeg az, hogy a gyerek lássa, az anya, apa is élvezi a játékot, így ő is szívesen kipróbálja azt. Figyeljünk oda rá; ha új ötlete van, hallgassuk meg. Semmiképpen ne nevessük ki, ne szégyenítsük meg, ha bármilyen abszurd ötlettel is jön elő, hiszen ezzel sok időre elvehetjük a kedvét a képzelet játéktól.
Tiszteljük meg gyermekünket azzal, hogy odafigyelünk rá játék közben is.
Tiszteljük meg gyermekünket azzal, hogy odafigyelünk rá játék közben is.
Én mindig nagyon szomorú vagyok, amikor azt tapasztalom, hogy a szülők foglalkozás közben egymással beszélgetnek, telefonálnak. Ezzel alábecsülik azt a tevékenységet, amit éppen a gyermekük csinál. Aztán meg csodálkoznak, hogy később a színházi előadásokon miért nem figyelnek a gyerekeik. A válasz pedig egyszerű.
Mi, szülők vagyunk a minta a gyermekünk szemében, és ezt sosem szabad alábecsülni!"
Mi, szülők vagyunk a minta a gyermekünk szemében, és ezt sosem szabad alábecsülni!"
/Regős Judit/
Géniusz-könyvek - Ha tehetséges a gyerek - Útmutató szülőknek és tanároknak
(Még több a Ped-szertár oldalon)
Anyagok a "FIMOTA"-ságról
dr. László Zsuzsa (klinikai szakpszichológus viselkedésterepeuta) írásaiból
dr. László Zsuzsa (klinikai szakpszichológus viselkedésterepeuta) írásaiból
Figyelemzavar - Motoros nyugtalanság - Tanulászavar
Hogyan segítsük őket?
Részlet:
„A Figyelemzavar (FI), Motoros nyugtalanság (MO) Tanulászavar (TA) tünetcsoport (Attention Deficit Hyperactivity Dis-order (ADHD) - DSM-IV) a gyerekek kb. 5%-12%-át érinti, ...
Ez az elnevezés a megfigyelt, tényszerű, objektív tünet megnevezése. Azt jelöli, ahogy a gyerek viselkedik, és ami a számunkra gondot okoz. ...
A FIMOTA tünetegyüttest mutató gyermek teljesítménye, viselkedése, hangulata hullámzó. Egyik nap gyönyörűen dolgozik, másnap kezelhetetlen. Előfordul, hogy csak az iskolában mutatkoznak problémák vagy fordítva, éppen az iskolában csendes, gátolt a gyermek (lányoknál ez a gyakoribb). ...
A fimotaság hátterében biológiai okok húzódnak meg. A fimotaság nem kinőhető. Sem súlyossága, sem a tünetek száma és jellege nem változik meg az élet során. Azonban az életkori szakaszokkal változik, hogy mely tünetek kerülnek a felszínre, kapnak nagyobb hangsúlyt. A korai felismerésen és kezelésen is múlik, hogy a család tudja-e megfelelő módon segíteni a gyereket, és a gyereknek önmagát segítő, jó stratégiái vannak-e nehézségeivel való megküzdéséhez, és megtanulja-e kihasználni fimotaságának előnyeit. ...”
Letölthető itt
Egy vetítésének (előadásának) anyaga
Letölthető itt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése