Szülőknek


„Szeressétek a gyermekeiteket, amennyire csak tudjátok, és adjátok meg nekik azt az érzést, hogy önmagukért szeretitek őket, és nem azért, ami válhatna belőlük.
Szeressétek mélységesen őket, és adjátok meg nekik az érzést, hogy olyannak fogadjátok el őket, amilyenek.”
/Osho/




Mit tehet a szülő, hogy segítse gyermeke kreativitását?
„Játszani, játszani, játszani.
Együtt, velünk szülőkkel, szabadon a földön ülve, erdőben sétálva, játszótéren, gyerekfoglalkozáson. Méltányoljuk a gyermekünk ötleteit és erőfeszítéseit. Óvakodjunk a minősítésektől, hagyjuk, hogy a játék önmagáért való legyen. Rajzoljunk, fessünk, gyurmázunk. Vigyük el gyermekünket gyermekprogramokra, foglalkozásokra.
A fizikai jelenlét azonban önmagában még nem elég. Ami nagyon fontos: mutassunk példát. Álljunk be mi is a játékba, és arra az időre feledkezzünk meg fontos felnőtt dolgainkról. Változzunk mi is fává, vagy ugráljunk, mint a verebek. A lényeg az, hogy a gyerek lássa, az anya, apa is élvezi a játékot, így ő is szívesen kipróbálja azt. Figyeljünk oda rá; ha új ötlete van, hallgassuk meg. Semmiképpen ne nevessük ki, ne szégyenítsük meg, ha bármilyen abszurd ötlettel is jön elő, hiszen ezzel sok időre elvehetjük a kedvét a képzelet játéktól.
Tiszteljük meg gyermekünket azzal, hogy odafigyelünk rá játék közben is.
Én mindig nagyon szomorú vagyok, amikor azt tapasztalom, hogy a szülők foglalkozás közben egymással beszélgetnek, telefonálnak. Ezzel alábecsülik azt a tevékenységet, amit éppen a gyermekük csinál. Aztán meg csodálkoznak, hogy később a színházi előadásokon miért nem figyelnek a gyerekeik. A válasz pedig egyszerű.
Mi, szülők vagyunk a minta a gyermekünk szemében, és ezt sosem szabad alábecsülni!"
/Regős Judit/

(Még több a Ped-szertár oldalon)

Anyagok a "FIMOTA"-ságról


 dr. László Zsuzsa (klinikai szakpszichológus viselkedésterepeuta) írásaiból
Figyelemzavar - Motoros nyugtalanság - Tanulászavar
Hogyan segítsük őket?
Részlet:
 „A Figyelemzavar (FI), Motoros nyugtalanság (MO) Tanulásza­var (TA) tünetcsoport (Attention Deficit Hyperactivity Dis-order (ADHD) - DSM-IV) a gyerekek kb. 5%-12%-át érinti, ... 
Ez az elnevezés a megfigyelt, tényszerű, objektív tünet meg­nevezése. Azt jelöli, ahogy a gyerek viselkedik, és ami a szá­munkra gondot okoz. ... 
A FIMOTA tünetegyüttest mutató gyermek teljesítménye, vi­selkedése, hangulata hullámzó. Egyik nap gyönyörűen dolgo­zik, másnap kezelhetetlen. Előfordul, hogy csak az iskolában mutatkoznak problémák vagy fordítva, éppen az iskolában csendes, gátolt a gyermek (lányoknál ez a gyakoribb). ... 
A fimotaság hátterében biológiai okok húzódnak meg. A fimotaság nem kinőhető. Sem súlyossága, sem a tünetek szá­ma és jellege nem változik meg az élet során. Azonban az élet­kori szakaszokkal változik, hogy mely tünetek kerülnek a fel­színre, kapnak nagyobb hangsúlyt. A korai felismerésen és ke­zelésen is múlik, hogy a család tudja-e megfelelő módon segí­teni a gyereket, és a gyereknek önmagát segítő, jó stratégiái vannak-e nehézségeivel való megküzdéséhez, és megtanulja-e kihasználni fimotaságának előnyeit. ...”
 Letölthető itt
 Egy vetítésének (előadásának) anyaga
 Letölthető itt
 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése